Vuosi 2008

Vuoden 2008 tapahtumia

31.1. Johtaja Markku Kivinen kertoi Venäjän yhteiskunnallisesta tilanteesta.

Aleksanteri-instituutissa pidettyyn tilaisuuteen oli kerääntynyt lähes kolmekymmentä  osallistujaa. Kivinen pohdiskeli varsin mielenkiintoisesti Venäjän viime vuosien kivistä tietä, painottaen, ettei helppoja selityksiä Venäjän ymmärtämiseen ole. Tärkeää on selvittää, mitä Venäjästä todella tiedetään ja myös se, mitä ei tiedetä. Tutkimuksessa pitäisi päästä entistä syvemmälle kiinni yhteiskunnallisiin instituutioihin ja ymmärtään niiden avulla, kuinka erityinen Venäjä on, millä resursseilla ja millä pelisäännöillä siellä toimitaan. PDF-muodossa oleva Markku Kivisen esitysrunkoa voi silmäillä alla olevasta linkistä.

Toimittaja Marja Manninen on kolunnut Pietarin palatsit ja loukut.

22.2. Toimittaja Marja Manninen: Uutisjutut Luoteis-Venäjältä syntyvät sinnikkyyden, kärsivällisyyden ja neuvokkuuden ansiosta.

Uutistoimittajalla Pietarin alueella on moninkertaiset vaikeudet kotimaassa tehtävään työhön verrattuna, kertoi Suomen Kuvalehden journalistipalkittu YLE:n toimittaja Marja Manninen. Jo liikenneruuhkat ja liikennekulttuuri yleensä aiheuttavat suuret ajankäytölliset ongelmat liikkumisessa. Virkamiesten ja politiikkojen suhde tiedotusvälineisiin voi välillä olla hyvinkin mutkikas. Myös keskijohdossa olevan virkamieskunnan suuri vaihtuvuus on toimittajille ongelma. Tietojen saannissa, vertailtavuudessa ja suhteuttamisessa omaan mittakaavaansa on vaikeuksia esimerkiksi luotettavan tilastoaineiston puutteiden takia. Viranomaisilla ei ole varsinaista tiedotusvelvoitetta ja viime vuosina suhtautuminen läntisiin toimittajiin on tiukentunut.

Venäjällä kuitenkin mahdoton toteutuu koko ajan ja hyvin usein toimittajan eteen tulevat esteet saadaan poistettua yhtä yllättävällä tavalla kuin ne ovat syntyneet, joskus jopa laulamalla venäjäksi Ystävän laulun, kuten Marja Manninen kertoi.

Kuulemastaan tyytyväistä väkeä oli paikalla kolmisenkymmentä henkeä.

28.3. - 31.3. Pietarin kulttuurimatka.

Matkalle osallistui noin 15 seuran jäsentä.Pulmu Mannisen matkakuvaus löytyy oheisesta osiosta raportit.

24.4. hyvä meininki vuosikokouksessa.

Suurlähettiläs Antti Karppinen lumosi kuulijansa vuosikokousesitelmällään, jossa hän pohdiskeli Venäjän moraalia, oikeus- ja demokratiakäsityksiä Putinin ja Medvedevin ohjelmien valossa. Suurlähettiläs Karppisella on pitkä diplomaatin kokemustausta Venäjästä. Lisäksi hän seuraa laajasti niin länsimaista kuin venäläistä lehdistöä, keskustelua ja kirjallisuutta Venäjän hengen ymmärtämiseksi, minkä ansiosta paikalla olleet runsaat kaksikymmentä kuulijaa kokivat esityksen näkökulman poikkeuksellisen virkistäväksi.

Mielenkiintoinen esitys vangitsi kuulijat niin, että osa vuosikokousviineistä jäi juotavaksi vasta kokouksen jälkeen Maurinkadun puistossa ja esitämmekin tässä lähitalojen asukkaille anteeksipyynnön mahdollisesti tasokkaasta keskustelusta.

Puheenjohtajaksi seuralle valittiin edelleen Jarmo Nironen. Uusiutuneen hallituksen jäsenet on lueteltu sivujen Pietariseura -osiossa.

Kukitettavana Tatjana Shagin.

15.5. Mitkit Hyvinkäällä

Pietari-seuran edustajia oli paikalla koko joukko juhlistamassa Mitkien, pietarilaisen poikkitaiteellinen ryhmän, taidenäyttelyn avajaisia Hyvinkään taidemuseossa. Näyttelyn avasi Ilmari Susiluoto ja Mitkojen puolesta esiintyi pääMitka Dmitri Shagin.

27.5. Suomenlinnan retki

Viisitoista seuralaista osallistui Suomenlinnan retkelle. Oppaina olivat Martti Haltia ja Jarmo Nironen. Kuultiin monta hyvää juttua linnoituksen historiasta ja kisailtiin tietokilpailussa.

6.6. Runoilta Pyysaaressa

Kaksitoista seuralaista otti osaa Pulmu Mannisen johdolla runoiltaan Pyysaaressa. Tarjolla oli lohikeittoa ja osallistujien omien mielirunojen esityksiä.

4.9. Kirjallisuusilta Rikhardinkadulla

Tilaisuudessa Anna Rotkirch esitteli Suhteiden Venäjä -kirjan, joka hänen ja Suvi Salmenniemen toimittamana on keväällä ilmestynyt Gaudeamuksen kustantamana. Tämä tietokirja käsittelee usean tutkijan voimin venäläisen yhteiskunnan verkostoja ja niihin perustuvia ihmisten selviytymisstrategioita.

Toisena kirjana esiteltiin Natalia Erchovan ja Irina Dergachevan kirja Suomi, Ruotsi ja Venäjä tuhat vuotta naapureina. Kirja on ilmestynyt sekä suomeksi että venäjäksi ja tulossa on vielä ruotsinkielinen versio. Paikalla oli Natalia Erchova, joka kertoi myös työn alla olevasta enemmän Suomeen painottuvasta jatko-osasta.

Paikalla oli liki neljäkymmentä kuulijaa ja ilta jatkui vielä epävirallisissa merkeissä Kellarikrouvissa.

16.10. Yleisö- ja jäsentapahtuma Rikhardinkadun kirjastossa

Vieraanamme oli Venäjää pintaa syvemmältä tunteva Jukka Mallinen. Mallinen puhui Varastettua ilmaa -kirjansa pohjalta mm. Venäjän ideasta ja päätyi esittämään mielenkiintoisen näkökannan siitä, että idea ei ole välttämättä yhtenäisesti määriteltävissä vaan se voi olla eri aikoina eri sisältöinen, kunhan palvelee Venäjän erityisyyden ja suuruuden asiaa.

Rikhardinkadun kirjastoon oli kokoontunut 25 kuulijaa.

6.11. Vierailimme Kansallisoopperassa katsomassa Lokki -baletin.

Ennen balettia FT Liisa Byckling kertoi Lokki -näytelmästä.

12.12. Pikkujoulut Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksessa

Pikkujouluissa nautimme jouluherkkuja ja glögiä. Ohjelmassa oli vaativa tietokilpailu ja arpajaiset loistopalkinnoin. SVS:n laulukerholaiset ilahduttivat iltaamme venäläisillä lauluillaan.