Vuosi 2004

Vuoden 2004 tapahtumia

29.1. suurlähettiläs Antti Karppinen alusti aiheesta Venäjän intelligentsia ja vaalit vastailmestyneen kirjansa "Minne troikka rientää" pohjalta.

25.2. Runeberg ja Venäjä. Aleksanteri-instituutti, Pietari-seura ja Suomi-Venäjä-seura järjestivät yhteistyössä Runeberg -illanvieton. Runoilijan Venäjä-suhdetta ja vastaanottoa Venäjällä valottivat professori emeritus Matti Klinge ja pietarilaiskirjailija Natalia Tolstaja.

Vuosikokous 1.4. Kirjailija ja kääntäjä Marja-Leena Mikkola alusti aiheenaan venäläiset runoilijat Anna Ahmatova, Osip Mandelstam ja Boris Pasternak.

8.5. tehtiin teatterimatka Lahteen. Ohjelmassa perinteisesti lounas, arpajaiset, yleistä ilonpitoa ja Daniel Kazin näytelmä Everstin nainen.

2.6. seura oli mukana järjestämässä runoiltaa Villa Kiveen, jossa esiintyivät Jelena Tinovskaja, Eleonora Joffe ja Boris Ryzhyin sekä Jevgeni Guzejev kitaroineen. Tulkkina ja runojen kääntäjänä Akseli Kajanto.

2.- 4.9. Kulttuurimatka yhdessä Aleksanteri-instituutin kanssa Pietariin. Aiheena Pietarin uusmarttyyrit. Linkki matkakertomuksiin.

23.9. Taidehistorioitsija Maria Vainio alusti aiheessa "Albert Edelfelt ja Venäjä".

28.9. Villa Kiven runoillat jatkuivat. Vuorossa oli pietarilainen runoilija Nikolai Kononov, jonka esitteli tutkija Gennadi Obatnin. Käännökset ja tulkkaus Akseli Kajanto.

28.10. Tsehov ja Suomi. Fil.tri Liisa Byckling esitelmöi aiheenaan "Anton Tsehovin vastaanotto Suomessa.

16.11. Villa Kivessä pietarilainen runoilija Arkadi Dragomoshenko. Mukana myös tutkija Gennadi Obatnin ja professori Pekka Pesonen. Käännökset ja tulkkaus Akseli Kajanto.

25.11. vierailu Venäjän tiede- ja kulttuurikeskukseen. Aleksandr Rogozhkinin elokuva Kukushka.

15.12. Pikkujoulu Renvall-instituutissa. Mukana Otsharovanie Rossii -yhtye Pietarista.