Esitelmiä ja liitteitä

Tiernapojat Lyseum klubin esityksessä 2022

Tiernapojat Ukrainan kontekstissa

Timo Vihavainen

 

Mysteerinäytelmä. Mukana Putte, tavoiltaan sikaa muistuttava valetsaari, joka uskoo omia juttujaan, Hoholien hetmanni, joka kuuluu saatanalliseen jauhojengiin, Shoigu, miekkaa kantava pölvästi, joka on opetellut pitämään naamansa peruslukemilla joka tilanteessa, Mänkki, joka kantaa tähteä ja ehkä vielä muitakin. Natot, kytyt, kälyt, langot ym. ovat kulissien takana, jonne ovat myös paenneet Usko, Toivo ja Rakkaus ja tietysti myös äiti Viisaus. He saattavat kyllä sieltä laulaa enkelikuoron tapaan, kun tilanne näyttää valkenevan.

Hyvää iltaa, hyvää iltaa
Itse kullekin säädylle
Sekä isännille että emännille
Jokaiselle kuin talossa on
Ja me toivotamm' ja me toivotamm'
Onnellista ja hyvää joulua
Ja sitä taivaallista ystävyyttä
Joka meidän kaikkien ylitse käy

Puttemanni hän se ajoi

Ohjuksilla ja tankeillaan

Puttemanni hän se ajoi

Ohjuksilla ja tankeillaan

Siihen asti kun hän tuli

 hoholeitten maalle

 

Putte: Tsaari Pietari Suuri olen minä!

 

Hoholeitten kunkku: Jaa. Kyllä kai niin, joo. Minä tykkään että

Sinä et ole edes mikään tsaari, vaan yksi styränki ja huijari, samozvanets!

 

Putin: Jaa, minä en ole mikään styränki

enkä huijari, vaan tsaari Pietari,

joka kannan minun kultaista kruunuani

esi-isieni jäläkeen, hoo: miksi olet noin jauhossa?

 

Hoholeitten kunkku: Hoo, jos olen minä jauhossa,

niin on sitä moni muukin,

Hoo, jos olen minä natsi

olet sinä itse pahempikin

Olen hetmanni ja suuri herra

hoholeitten maasta!

 

Putte: Hohoo, vaikka sinä kuinka olet hetmanni ja suuri herra

hoholeittten maasta,

 täytyy sinun ja koko sinun kansas heittäytyä rähmällenne

minun eteeni ja rukoileman minua! Antaahan parskua!

 

Hoholi: No johan pomppas! Se joka muille tollasta sanoo, se saa kyllä tehhä ite!

Hyppää kynnelle Putte!
(Näyttää peukaloa etu- ja keskisormen välistä, ns. kukish)
 

Kaikki: Katsokaatte nyt tuota Moskovan Puttea,

kun ei sitä hoholikaan kumarra

eikä rähmällensä heittäydykään Ukraina

eikä rähmällensä heittäydykään Ukraina!

 

Menkäät Kiovaan, hoholeitten kaupunkiin

Siellä te löydätte vastasyntyneen nato-lapsen

jota ohjukset ja raketit vartioitsevat

härkäin, aasein ja tolvanoiden kanssa

 

Kaikki: Natolapsosen synnytti Ukraina ja Ukraina

Josta pahentui koko Moskova

josta pahentui koko Moskova

pantiin seimeen makaamaan ja makaamaan ja makaamaan,

kuin hallitsee ilman lakkaamatt’

kuin hallitsee ilman lakkaamatt’

ja aasi se seisoi härkäineen ja härkäineen ja härkäineen

kussa natolapsi oli niin pienoinen

kussa natolapsi oli niin pienoinen

 

Maan päällä, metelin alla

siell’ kansa kansaa päin käy,

vaan missään tähtien alla

ei järjen hiventä näy

vain ohjusta ohjuksen päälle

ne vajakit sinkauttelee

ja toistensa poikia kilvan

verikentillä teurastelee

 

Tähti se kulukeepi läntisiltä mailta

läntisiltä mailta, läntisiltä mailta ja se

sanomaton kirkkaus se ulos loisti

ja se tähti oli Amerikast’ ulos lähetetty,

ulos lähetetty

ja he kiiruhtivat uhraamaan rahaa, pyhää kaasua ja ohjuksia

ja rahaa, pyhää kaasua ja ohjuksia

 

Putte: Shoigu, minun palvelijani!”

Sh: Niin, minun armollinen herrani?

P: Oletkos nähnyt niitä kolmia itäisen maan suurta viisautta,

Usko, toivo ja rakkaus ja vieläpä se äiti viisaus, vai mikä hän oli?

Sh: kyllä minä olen ne kaikki vielä äsken nähnyt,

Nyt ne karkasivat kaikki pois meiltä

samaan aikaan, kun sinä uhittelit sille Ukrainan hetmannille

 

Putte: sepä minua suuresti harmittaa ja sydämelleni käy,

että koko maailman fiksuus karkasi meidän ylhäisestä ja hurskaasta hovistamme, eikä hoholitkaan enää kumarra,

mutta onhan meillä pommeja ja ohjuksia

 ja nuorisoakin on vielä jäljellä miljoona päätä, vai kuinka se oli?

Pannaan nyt vaikka puolet menemään! Tekeehän akat uusia.

Mene ja satuloitse vielä Turkki ja Unkari ja kutsu mukaan Iranin mullahit,

silloin ei mikään voi mennä päin Persiaa

Mene myös Kiovaan, hetmannin kaupunkiin

ja tapa ja virtaan heitä kaikki, jotka kiinni saat,

kunnes olet tappanut myös sen natolapsukaisen,

jota ne siellä rukoilevat ja paapovat

Shoigu: Husaari olen minä sodassa
Ja urhoollinen sotamies
Ja vaikka olen varustettu joka ties
Putte saa vastata edestämme
Mitä me olemme kukistaneet
Siihen on meitä opetettu
Että totella keisaria
Ja kuunnella pyhää lakia
Ja kuunnella pyhää lakia

Kaikki: No tain tähtein, no tain tähtein
Siis taivahan ovet ne avattiin

ja ohjukset ne kaupunkihin ammuttiin
Ja kunnian kruunulle veisattiin
Tai terveille luoduille laulettiin
Tai lauma laitumelle laskettiin – tai

Shoigu: olihan siinä mukana tuhansia tankkeja, lentokoneita, ohjuksia ja vielä kaikki se jäljelle jäänyt järki, joka saatiin kansalaiskeräyksellä vielä koottua

ja Puttehan oli kaiken suunnitellut tieteellisen tarkasti.

 

Shoigu: nyt minä olen käynyt Kiovassa

ja pommittanut ja polttanut puoli kaupunkia

 ja sammuttanut kaikilta valot

Mutta sillä saatanallisella natolla olikin mukana kälyt ja langot ja kytyt

ja ne löivät minua turpaan, että tukka lähti ja etuhampaat irtosivat

silmät on mustana ja äiti on niin turkasen vihainen!


Putte: No, jaa. Hm. Koska sinä joka tapauksessa olet ollut niin rohkea
Ja tehnyt kaiken tarkoin minun suunnitelmieni mukaan
Tahdon minä palkita sinut kullalla ja hopialla
ja sinulle antaa yhen verisen merkin
miekkani kärjestä. Tuosta ulos
tuosta sisään. Siitä sun matkasi pitää
risti sun rintaasi, miekka mun tuppeeni

Kaikki: Synti suuri surkia
Kun särki taivahan
Niin täytyi alas astua
Jo Herran Jumalan
Vaan rakkaudest’ Jumala
Teki meille tämän maan
Josta ompi ilo saatu koko maailmalle

Jospa joutuis jouluaamu kristikunnalle
Josta vielä ilo saatais kaikell’ kansalle
Jospa vielä Jumala

antais’ rauhan vallita, jospa saatais’ järki käteen

joka kansalle!


Enkelit ne paimenille
Ilmoittivat juur’
Ett’ Ukrainassa syntynyt on
natontähti suur

Natot, kytyt, kälyt langot ketään auta ei,

jos luoja keltä järjenrippeet aivoista jo vei,

toivotaan, jos joulu vaikka jotain aikaan sais’

ja hoholin ja iivanan jo pöytään istuttais’

lopettakaa, pässinpäät, ei murha onneen vie,

vain viisaus ja maltti näyttää, missä ompi tie

 


Katsotaanpa, ehkä vielä tästä toivutaan

ja Moskovassa, Kiovassa käyvät johtamaan

nyt usko, toivo rakkaus ja äiti viisaus

niin loppuu viimein älyvapaa ihmisteurastus


Paimenet ne ilomielin
Lähtee kulkemaan
Ja Taivaan joukot helein kielin
Alkaa laulamaan
No kiitos toki Jumalan
Kun pelasti ees Ukrainan

kai Venäjänkin verivelka vielä kuitataan
 

Mänkki: Emme ole millään viekkauvella
Emmekä vääryyvellä tulleet teijän
Huoneeseenne laulamaan, vaan teijän
Oman hyvän tahtonne mukaisesti
Olemme köyhiä poikia ja pyyvämme lanttia tai seteliä. Myös kortti käy.


M: Ja vaikkapa nyt pientä näkäräistä,

jättäkää ne kynttilät itsellenne, voitte vielä tarvita.

Kaikki: Kiitos olkohon, kiitos olkohon
Teidän lahjainne edestä
Teidän lahjainne pitää oleman
Julki Jumalan edessä
Ja te isoovaiset ja myös janoovaiset,

olkaat ravitut ja kylläiset!


Nyt me olemme kaikki sanoneet
Ja me toivotamm', ja me toivotamm'
Onnellista ja hyvää joulua

Ja me toivotamm', ja me toivotamm'
Onnellista ja hyvää joulua!

ja sitä taivaallista ystävyyttä, joka meidän kaikkien ylitse käy!

Sitä samaa myös niin Ukrainalle kuin Venäjälle

Ja Suomessa pitäkäämme pää kylmänä ja jalat kuivina! Järki olkoon kanssamme!

Ei tässä kannata kaiken maailman raivopäitten kurnaalimeijereihin heittäytyä!

 

Uudenkaupungin ”siunattu rauha”

Pietari-seura 20.9.2021 professori Timo Vihavainen

 

”Uuden Venäjän syntymäpäivä”

  • Päätti vuonna 1721 alkaneen Suuren Pohjan sodan

  • Teki Venäjästä tunnustetun eurooppalaisen suurvallan

  • Toi Venäjän yhteyteen myös vanhoja länsieurooppalaisen kulttuurin alueita

  • Valtion nimi muuttuu: Rus(Moscovia)> Rossija (Vserossijskaja imperija).

  • Hallitsija ottaa imperaattorin (keisarin) tittelin

 

Tapahtuman huomiointi

  • Kunnianosoitukset Pietarille: ”Suuri”, ”Isänmaan isä”

  • Panegyriikkaa: Feofan Prokopovitšym.

  • Myöhemmin mm. Lomonosov:Он Бог твой выл, Россия!

  •  

Uudenkaupungin rauhan määräykset

  • •(Ништадтский мирный договор 30.8. (10.9.) 1721

  • ”Ikuinen rauha”

  • Venäjä maksoi uudet alueensa (Viro, Liivinmaa, Viipurin lääni) 2 miljoonalla jefimkalla (hopeataalarilla)

  • Osapuolet sitoutuivat myös jälkipolvien puolesta olevansa koskaan yrittämättä muuttaa rajoja

  • Ikuinen ystävyys vallitsee, menneitä riitoja ei muistella, laivat tervehtivät toisiaan ystävällisesti

  • Armahdus ja vapautus muille paitsi Mazepan kasakoille

 

Merkitys Suomen kannalta

  • Sota ja miehityskausi (Isoviha) päättyvät

  • 9/10 valloitetusta alueesta saadaan takaisin

  • Viipuri, kannas ja Laatokan-Karjala menetetään

  • Pohjois-Karjala kuitenkin säilyy

  • Pietari, uusi Venäjän pääkaupunki tulee Suomen naapuriksi (vrt. Porthanin näkemys)

 

Neuvottelut

  • Venäjän rauhantarjoukset jo sodan alkuvaiheessa

  • Osapuolten sinequanon: Pietari (Nevanlinna)

  • Viipuri ehkä luovutettavissa?

  • Raja Saimaalle? Helsinkiin?

  • Norja Ruotsille Suomen asemesta?

  • Ensimmäiset neuvottelut Ahvenanmaalla jo Kaarle XII:n eläessä 1718

 

Neuvottelut Uudessakaupungissa

  • Alkoivat keväällä. Venäläiset myöhästyivät kuukauden

  • Ruotsi: Johan Lillienstedt (suomal.), Otto Strömfeldt vs. Jacob Bruce ja Heinrich Osterman

  • Kielenä ilmeisesti saksa

  • Rakennettiin erityinen neuvottelutalo

  • Venäläisen osapuolen kuluja: mm. 311 härkää, 1785 lammasta 24000 kananmunaa 512 keivislää (n. 4,3 tonnia) voita) ym. Ym.

 

”Vauhdittaminen”

  • ”Varattiin 100000 ruplaa, tarvittiin vain 10000” (lahjuksiin)

  • Venäjän laivasto hävittää Ruotsin rannikoita 3 vuotena, mm. Gävle, Uumaja, Tukholman tienoot (rysshärjningar)

 

Rauhan juhlinta

  • Pietari kuulee rauhasta Viipurissa, juhlinta alkaa välittömästi (ilmaisia juomia, tykinlaukauksia, ilotulituksia)

  • Myös Suomessa juhlitaan

  • Tukholmassa 1722 perustettu ravintola ”Gyldene freden”.

  • Sotavangit palaavat ja vahinkoja aletaan tutkia

 

Mitä rauhanteko merkitsi Suomelle?

  • Suuri Pohjan sota (1700-1721)päättyi

  • Venäläinen miehityskausi eli Isoviha (1713-1721) päättyi

  • Palattiin vanhaan Ruotsin ajan hallintoon venäläisestä siviilihallinnosta

 

Isoviha (1713-1721)

  • Venäläisen miehityksen kausi

  • (Ven.Великое лихолетие, Великая разруха, Великая ненависть/злоба)

  • Kyseessä on myöhemmin annettu nimitys. Sana ”viha” tarkoittaa sotaa yleensä (Pitkä viha, Vanha viha)

  • Saanut usein koko kautta 1695-1721 tarkoittavan merkityksen

 

Karoliinisen hallituskauden loppuaika ja Suomen suuret katastrofit

  • Suomessa v. 1690 noin 500 000 asukasta, vuonna 1725 noin 300000

  • 1695-1697 suuret kuolovuodet. 1/3 Suomen väestöstä kuoli

  • 1710 rutto etelän kaupungeissa

  • Väenotot: Ruotsin armeijaan 50000 miestä, joista puolet sodan alussa

  • ”Ihmisvero” Venäjälle viedyt ja orjiksi myydyt (20000-30000)

  • Pakkomobilisoidut, n. 2000

 

Isonvihan kauhut

  • Valloituksen aika, elintarvikkeiden pakko-otot

  • Polttoverot, kontribuutiot, ryöstöt

  • Poltettu maa (10 peninkulman vyöhyke Pohjanmaalla)

  • Sissien toiminta ja kostot siitä (kivekkäät, partigängare, sissary, šiši, jalkarakuunat)

  • Laiton tila ja sotilashallinto aluksi

  • Rosvojen vapaa mellastus (mm. ”ryssänrengit”)

 

Miehityskauden vakiintuminen

  • Suomessa oli huollettava venäläisten 20-30000 miestä ja 8000-10000 hevosta

  • Paikallisen viljelyn jatkuminen pyrittiin turvaamaan. Noin puolet tarpeesta kyettiin kokoamaan Suomesta

  • Hallintoa hoitivat Turusta ruhtinas Golitsyn (”suomalaisten jumala”) ja kenraali Douglas

  • Verotus oli ankaraa, mutta pyrki pysyttelemään järjellisissä rajoissa huollon turvaamiseksi

  • Miesten ja hevosten puute oli suuri jo ennen miehitystä

 

Isonvihan ja ”Suomen kohtalonvuosien” arviointi

  • Antti Kujala: tuskin kovempaa kuin aikakauden tapa oli. Ennen miehitystä oli hyviäkin satovuosia. Talonpojilla oli ”neuvotteluvaraa”.

  • Christer Kuvaja: ei mitään ainutlaatuista julmuutta, pyrittiin eurooppalaisiin menetelmiin. Pohjanmaalla ehkä normaalia kovempaa.

  • Kustaa H.J. Vilkuna: kansanmurha? (Hailuoto)

 

Isonvihan kuvan synty

  • Ruotsin puolella epäiltiin suomalaisten uskollisuutta kruunulle ja paheksuttiin sotaväen karkaamisia

  • Suomalaiset vastasivat kertomalla maansa kokemista aivan poikkeuksellisista julmuuksista ja riistosta

  • Sodan jälkeen tuhoja tutkittaessa ja verohelpotuksia myönnettäessä tuhoja pyrittiin liioittelemaan

  • Paikallisesti tapahtui pöyristyttäviä väkivallantekoja

  • Koko Isonvihan kausi on vielä kunnolla, venäläisten lähteiden osalta tutkimatta

 

Nykytilanne

  • Teema kokonaisuutena on kiinnostanut yleisöä hyvin vähän

  • Tutkimus on merkittävästi edistynyt suomalaisten lähteiden osalta

  • ”Isonvihan historia on yhä kirjoittamatta” (venäl. lähteiden osalta)

  • Ruotsalaiset ovat tuskin tutkineet lainkaan teemaa

  • Paluuta kauhutarinoiden korostamiseen (”kansanmurha”)

  • Pohjan sodan ja Isonvihan merkitys Suomen erityislaadun korostamiselle tullut taas jossakin määrin esille (Volanen)

 

Kirjallisuutta

  • K.O. Lindeqvist, Isonvihan aika Suomessa

  • Antti Kujala, Miekka ei laske leikkiä

  • Christer Kuvaja, Försörjningav en ockupationsarmé

  • K.H.J. Vilkuna, Paholaisen sota

  • Risto Volanen, Ruotsin suurvallan nousu ja tuho. Uudenkaupungin rauhan 1721 poliittinen historia

  • Tomi Kangas, Uudenkaupungin ”Siunattu” rauha 1721 Suuren Pohjan sodan ja Isonviha

 

Kuvataiteilija Mjud Metshev

KALEVALAN JA NESTORIN KRONIKAN KUVITTAJA,

TAITEILIJA MJUD METSHEV KUOLLUT

 

 

Vakaa Suomen ystävä, Venäjän taideakatemian jäsen ja Venäjän Karjalan kunniakansalainen Mjud Marievitsh Metshev kuoli Moskovassa syyskuun lopulla 89 vuoden iässä ja sai viimeisen leposijansa Äänisen Kizhin saaren kalmistossa.

Suomessa Metshev tunnetaan lähinnä useista Kalevala-kuvituksistaan sekä herkistä maisemamaalauksistaan. Kalevalan maailmaan hän joutui lähes sattumalta opiskellessaan Moskovan maineikkaassa Stroganovin taidekoulussa. Hän huomasi 1948 Literaturnaja Gazetassa kutsun Kalevalan kuvituskilpailuun, meni kirjastoon, luki Kalevalan, lumoutui, teki kuvat, lähetti ne jurylle Petroskoihin ja sai kolmannen palkinnon. Tuomaristoon kuulunut Otto-Ville Kuusinen oli erityisen mieltynyt Metshevin töihin. Hän kutsui Moskovassa nuoren taiteilijan luokseen, tutustutti tämän Gallén-Kallelan ja Halosen taiteeseen ja seurasi tiiviisti Metshevin kuvitustyön edistymistä.

Ensimmäinen Metshevin Kalevala ilmestyi Petroskoissa 1956 venäjänkielisenä 117 akvarellityötä käsittävänä laitoksena. Toinen Kalevala-kuvitus oli grafiikkaa ja ilmestyi 1975 suomenkielisenä laitoksena. Myöhemmin tämä kuvitus on ilmestynyt useina sekä suomen- että venäjänkielisinä laitoksina.

 

Nestorin kronikka ja WSOY:n kulttuuriteko

 

Kalevalan maailmasta Metshev siirtyi Venäjän historian pariin ja ryhtyi kuvittamaan Nestorin kronikkaa, vanhinta venäläistä aikakirjaa. Kronikkaan on vv. 852 – 1110 muistiinmerkitty Venäjällä asuneiden kansojen vaiheita kerronnan ulottuessa vedenpaisumuksesta Kiovan valtakauteen. Kuvitusta varten taiteilija tutki vanhoja käsikirjoituksia, arkkitehtuuria, esineistöä ja vaatetusta sekä muinaisten mestareiden taiteessaan käyttämiä menetelmiä, materiaaleja ja värien koostumusta.

Metshevin kuvittama Nestorin kronikka ilmestyi vuonna 1991 Petroskoissa.

 

Meillä WSOY  teki merkittävän kulttuuriteon julkaisemalla vuonna 1994  Nestorin kronikan suomeksi Metshevin kuvin. Marja-Leena Jaakkolan suomennos oli kaikkien aikojen ensimmäinen siitä huolimatta, että kronikassa on paljon tietoa suomalais-ugrilaisten kansojen entisistä asuinpaikoista ja yhteyksistä. Monille muille kielille kronikka oli käännetty aikaa sitten.

 

Raamatun kuvitusta

 

Nestorin kronikan jälkeen taiteilija syventyi Raamatun maailmaan, matkusteli mm. Italiassa, Vatikaanissa, Israelissa, Palestiinassa, Ranskassa ja Hollannissa. Vuonna 2008 Metshevin vaikuttavasti kuvittama Evankeliumit näki päivän valon Petroskoissa. Tämä mahtava teos huomioitiin laajalti venäläisissä tiedotusvälineissä.  Työ Uuden Testamentin parissa jatkui ja vuonna 2013 ilmestyi vielä Uusi Testamentti sisältäen Apostolien teot, kirjeet ja Ilmestyskirjan.

 

Näyttelyitä ja kirjallista tuotantoa

 

Mjud Metshev osallistui lukuisiin näyttelyihin niin kotimaassaan kuin ulkomailla. Suomessa hänen ensimmäinen näyttelynsä oli vuonna 1972 Hvitträskin taidemuseossa. Siellä oli esillä lähes 90 Kalevala-aiheista työtä sekä lisäksi piirroksia, luonnoksia ja laattoja. Kalevalan juhlavuonna 1985 Metshevin töitä oli mukana Suomea kiertäneessä näyttelyssä. Tämän jälkeen taiteilijalla on ollut eri puolilla Suomea lukuisia yksityisnäyttelyitä Helsingistä aina Lappiin asti ja niissä on ollut esillä sekä maalauksia että edellä mainittujen teosten kuvituksia.

Metshevin kuvitustöitä on ollut näyttelyissä Venäjän ja Suomen ohella mm. Frankfurt am Mainissa, Prahassa, Varsovassa, Bratislavassa, Lontoossa, Latinaisessa Amerikassa.

Taiteilijan suuri retrospektiivinen näyttely oli esillä Moskovassa talvella v. 1999 sekä v. 2009 Venäjän taideakatemian saleissa.

Taiteilijan töitä on hankittu moniin suuriin taidemuseoihin, mm. Tretjakovin galleria osti heti ensimmäisestä Kalevala-näyttelystä useita teoksia. Suomessa hänen töitään on mm. Suomen Pankissa sekä laajalti yksityiskokoelmissa.

 

Mjud Metshev myös kirjoitti. Vuonna 1987 kirjallisuuslehti Sever (9/87) julkaisi hänen novellinsa Äänisjärven seutuvilla. Samassa lehdessä ilmestyi kaksi vuotta myöhemmin jatkokertomuksena romaani Sankarin muotokuva, joka sittemmin julkaistiin kirjana. Se kertoo taiteilijan lapsuudesta ja nuoruudesta sota-ajan Moskovassa.

 

Metshev oli Venäjän taiteilijaliiton ja Venäjän taideakatemian jäsen. Hänelle oli myönnetty Venäjän kansantaiteilijan arvonimi. Metshev oli myös Suomen Kalevalaseuran ulkomainen kunniajäsen.

Paavi Johannes Paavali II  myönsi Metsheville hopeamitalin hänen

Raamatun kuvituksistaan. Suomen valtio on palkinnut taiteilijan Kalevalan juhlavuoden mitalilla sekä myöntänyt Suomen Valkoisen ruusun ritarikunnan I lk ansioristin.

 

 

Pulmu Manninen 

 

Suomi-Venäjä-seuran kulttuurisihteeri (eläk.)

Mjud Metshevin monivuotinen ystävä ja näyttelyiden järjestäjä  

Professori Timo Vihavainen: Esitelmä Pietari-seurassa 11.3.2019

 

Suurvallat, Suomi ja Venäjän kansalaissota

(Kansalaissodat Suomessa ja Venäjällä: Mikä oli yhteistä ja mikä erityistä ja mikä on kansalaissodan perintö Suomessa ja Venäjällä)

Suomalaisessa historiankirjoituksessa ryhdyttiin syvemmälti ja ulkomaisia arkistoja hyödyntäen tutkimaan suurvaltojen roolia maan itsenäistymisvaiheissa 1950-luvulta lähtien, jolloin saksalaiset arkistot avautuivat.[1]

Vuonna 1961 ilmestyneessä kirjassaan[2] Juhani Paasivirta saattoi käyttää myös amerikkalaisia, englantilaisia ja ruotsalaisia lähteitä.

Entisiä monipuolisemman kokonaiskuvan pystyi luomaan Tuomo Polvinen teoksessaan Venäjän vallankumous ja Suomi 1917-1920 I-II[3] siirtäessään tarkastelukulman Venäjän vallankumoukseen. Venäläisestä arkistoaineksesta hän saattoi tosin hyödyntää vain julkaistuja lähteitä ja emigranttikokoelmia, mutta näitäkin oli runsaasti saatavilla.

Syventävää tutkimusta Suomen asemasta Englannin politiikassa teki väitöskirjassaan Eino Lyytinen.[4] Laajemmasta näkökulmasta samaa aihepiiriä käsitteli väitöskirjassaan Olavi Hovi.[5]

Tärkeitä Saksa-suhteita käsitteli väitöskirjassaan Osmo Apunen.[6]

Myöhemmin kokonaiskuvaa on vielä täydennetty muun muassa Marjaliisa ja Seppo Hentilän tutkimuksella.[7]

Samaan aikaan myös Neuvostoliitossa ja Venäjällä on ilmestynyt eräitä merkittäviä tähän aikakauteen keskittyviä tutkimuksia.[8]

Kun tähän lisätään se valtava kirjallisuus, joka käsittelee Venäjän vallankumouksia ja kansalaissotaa, voi sanoa, että sekä kuva siitä, mitä Suomessa ja Venäjällä tapahtui vuosina 1917-1920 on varsin hyvin selvitetty sikäli kuin asia koskee suurvaltojen toimintaa ja sen vaikutusta asioihin.

Seuraavassa pyrin referoimaan sitä kokonaiskuvaa, joka tältä pohjalta muodostuu käytettävissä olevan tutkimuskirjallisuuden pohjalta ja hahmottelemaan vastausta otsikon esittämään kysymykseen.

Kuten tunnettua, Suomen itsenäistyminen oli Venäjän vallankumouksen, tarkemmin sanoen bolševikkien valtaannousun suoranainen seuraus. Vasta se loi tilanteen, jossa Suomen suuriruhtinaskunnan eroaminen imperiumista ei ainoastaan ollut mahdollista vaan jopa välttämätöntä.

On vaikea kuvitella, että vallassa oleva Suomen porvarillinen hallitus olisi voinut suostua tunnustamaan bolševikkien kansankomissaarien neuvoston esivallakseen. Niinpä eroaminen imperiumista oli ainoa mahdollisuus, mille saatiin myös Saksan tuki.

Vallankumouksen seuraukset olivat tietenkin myös Venäjän kannalta mullistavat. Vuoden 1916 maaliskuusta vuoden 1917 maaliskuuhun mennessä mahtavasta suurvallasta oli jäljellä vain armeijaa vailla oleva, sekasortoinen alue, joka oli hajonnut useiksi, itsenäiseksi julistautuneiksi maiksi. Yksi näistä oli Suomi.

Lokakuun bolševikkikaappauksesta vuoden 1918 loppuun saakka Venäjää otteessaan pitävä ainoa suurvalta oli Saksa, jonka armeija saattoi sen alueella tehdä mitä halusi, kuten kevään 1918 tapahtumat osoittivat. Saksa oli myös se ainoa taho, joka saattoi suojella itsenäiseksi julistautunutta Suomea, joka myös sen mukaisesti orientoitui sen suojelukseen.

Bolševikkihallitus oli Saksan kannalta paras mahdollinen Venäjän hallitus. Näin Saksassa arvioitiin aina syksyyn saakka ja myös bolševikit osoittivat valmiutta jopa sotilaalliseen yhteistyöhön Saksan kanssa, joka tarjosi niille suojaa ympärysvaltoja ja myös muita haastajia vastaan.

Venäjän kannalta Saksa oli myös suhteellisen ja riittävän lojaali kumppani, joka ei halunnut rikkoa molemminpuolisesti hyödyllistä yhteistyötä. Se muun muassa hillitsi suomalaisia näiden Itä-Karjalaan kohdistuvien havittelujen osalta. Saksalaiset eivät suinkaan tukeneet suomalaisten ekspansiopyrkimyksiä, vaan suorastaan kehottivat suomalaisia siirtämään itärajaansa kauemmas länteen, koska muuten niistä vielä kerran syntyisi tulevan Venäjän kanssa hankaluuksia.

Saksa pysyi Venäjän bolševikkihallituksen kumppanina ja käytännössä sen isäntänä aina Saksan kukistumiseen (11.11.1918) saakka. Se oli myös Suomen itsenäisyyden takuumies bolševikkeja vastaan ja solmi sen kanssa varsin läheiseen taloudelliseen, poliittiseen ja sotilaalliseen yhteistyöhön velvoittavan sopimuksen.

Tämän johdosta ympärysvallat, joista Suomen kannalta tärkeitä olivat Englanti, USA ja Ranska, alkoivat pitää Suomea Saksan vasallina, mistä seurasi erinäisiä Suomen kannalta ikäviä asioita.

Niinpä nälänhädän partaalla olevaan Suomeen kieltäydyttiin myymästä amerikkalaisia elintarpeita eivätkä USA ja Englanti edes tunnustaneet Suomen itsenäisyyttä, vaikka sen olivat tammikuussa 1918 tunnustaneet monet muuta maat, mukaan lukien Venäjä, Ruotsi, Saksa ja Ranska.

Kun Suomeen syksyllä vuonna 1918 valittiin saksalainen kuningas, itsenäisyyden jo tammikuussa 1918 tunnustanut Ranska katkaisi suhteensa siihen.

Ensimmäisenä vuonna bolševikkien vallankaappauksen jälkeen niin Venäjä kuin Suomikin olivat Saksan armoilla ja tilanteesta voidaan käyttää sanaa suojeluherruus. Asia oli käytännössä välttämättömyyden sanelema. Suomessa tilanteeseen suhtauduttiin voittopuolisesti sangen myönteisesti, mutta Venäjällä mielipiteet jakaantuivat jyrkästi.

Kysymys oli siitä, että bolševikit ja saksalaiset tarvitsivat molemmat toisiaan ja sama koskee myös Ukrainassa toiminutta Skoropadskin hallitusta.

Venäjällä oli kuitenkin myös hyvin voimakas saksalaisvastainen mielipide, joka vastusti Venäjän imperiumin hajottamista. Sitä edusti sekä väkivalloin kurissa pidetty oppositio aina vasemmisto-SR:iä myöten että ne valkoisten kenraalien johtamat voimakeskukset, joita syntyi vuoden 1918 mittaan ja jotka aloittivat kansalaissodan bolševikkien lyömiseksi.

Suomen sisällissota oli ollut luonteeltaan paikallinen vallankumous, jonka keskusvallan herpaantuminen -valtion romahdus-  oli laukaissut.

 Saksalaisten kannalta Suomen irrottaminen Venäjästä oli yksi tyypillinen osa sen Venäjän-politiikka, jonka tarkoituksena oli Venäjän heikentäminen tietyissä rajoissa. Suomen tapauksessa erikoisuutena oli lähinnä suomalaisten valkoisten poikkeuksellinen innokkuus saksalaisen avun saamiseen ja myönteinen suhtautuminen siihen.

Kun Saksa vuoden 1918 lopulla jäi pois pelistä, jäivät Venäjällä kentälle bolševikkien lisäksi valkoisten kenraalien johtamat voimakeskukset, jotka yhdistyivät amiraali Koltšakin alaisuuteen ja pitivät edustustoaan Pariisissa.

Saksan jättämään sotilaalliseen tyhjiöön työntyivät nyt kilpaa niin bolševikit kuin valkoiset venäläiset. Ympärysvallat olivat suorittaneet rajoitettuja interventioita Venäjälle jo saksalaisherruuden aikana sitä vastustaakseen. Nyt ne aseistivat valkoisia venäläisiä joukkoja bolševikkeja vastaan.

Suomi onnistui pääsemään ympärysvaltojen eli käytännössä englantilaisten suojelukseen, mikä edellytti maassa huomattavia poliittisia muutoksia, mukaan lukien luopumista saksalaisesta kuninkaasta, joka oli jo valittu Suomen valtaistuimelle. Myös P.E. Svinhufvud joutui luovuttamaan valtionhoitajan paikan kenraali C.G.E. Mannerheimille.

Englantilainen laivasto-osasto saapui keväällä 1919 Suomenlahdelle ja toimi sieltä käsin Kronstadtissa olevaa Venäjän laivastoa vastaan. Tämä merkitsi olennaista tukea sekä Suomelle että Baltian maille. Englannin tavoitteena oli bolševikkien pysäyttäminen niiden tiellä länteen ja se halusi myös rajoittaa Venäjän mahtia, muun muassa Itämerellä.

Suomen suhteet ympärysvaltoihin saatiin kuntoon keväällä 1919, jolloin muun muassa pidettiin eduskuntavaalit ja saatiin näin keväästä 1918 lähtien hallinnut vajaalukuinen ns. tynkäeduskunta täysilukuiseksi. Tynkäeduskunnasta olivat puuttuneet vuonna 1918 vallankumousta kannattaneet sosialidemokraatit. Uusien vaalien jälkeen he palasivat eduskuntaan, jonka nyt voitiin katsoa edustavan Suomen kansan tahtoa.

Suuri kysymys Suomen kannalta oli kuitenkin valkoisten venäläisten suhtautuminen Suomen itsenäistymiseen. Koltšak ja hänen edustajansa Pariisissa eivät missään vaiheessa suostuneet siihen, että Suomen -tai Baltian maiden- itsenäisyys tunnustettaisiin ennen Perustuslakia säätävän kansalliskokouksen kokoontumista. Vain se pystyisi puhumaan koko Venäjän kansan äänellä.

Suomessa taas lähdettiin siitä, että sen itsenäisyys oli kiistaton ja kansainvälisesti tunnustettu ja ettei sitä missään tapauksessa enää voitaisi alistaa millekään venäläiselle elimelle.

Tästä tuli Suomen kannalta voittamaton este myös sille, että Suomi olisi lähettänyt armeijansa vapauttamaan Pietaria, mistä useaan otteeseen keskusteltiin vuoden 1919 aikana. Valkoiset venäläiset yrittivät kannustaa suomalaisia tekemään tämän intervention.

Tällaiseen Suomi ei ryhtynyt. Sen sijaan se lähetti pieniä vapaaehtoisosastoja Itä-Karjalaan, jonka väestön arveltiin haluavan erota Venäjästä ja liittyvän Suomeen. Tällaisesta oli olemassa tiettyjä merkkejä ja sitä halusivat etenkin Suomeen siirtyneet itäkarjalaiset.

Sekä Englannin, karjalaisten, valkoisten venäläisten että bolševikkien joukot asettuivat kuitenkin vastarintaan ja suomalaiset joutuivat vetäytymään.

Suomalaista ekspansiota Karjalaan vastustivat myös sekä Suomen suojelijaksi asettautunut Saksa että sen kukistumisen jälkeen samaan rooliin tullut Englanti. Myöskään valkoiset venäläiset eivät luonnollisestikaan olleet valmiita luovuttamaan Suomella palaakaan ”yhtenäisestä ja jakamattomasta Venäjästä”. Hehän eivät edes tunnustaneet koko Suomea.

Käytännössä Suomi oli tässä vaiheessa hyvin riippuvainen ympärysvalloista ja etenkin Englannista. Mikäli Englanti olisi painostanut Suomea hyökkäykseen Pietarin vapauttamiseksi vuonna 1919, olisi Suomi todennäköisesti joutunut suostumaan.

Myös Mannerheim, joka oli kesään 1919 saakka Suomen valtionhoitajana oli hyvin innokas pääsemään Pietarin vapauttajaksi, mikä hänen mielestään olisi muodostanut vankan pohjan Suomen ja Venäjän myöhemmille hyville suhteille. Mannerheimin poliittinen kannatus Suomessa osoittautui kuitenkin vähäiseksi. Kesällä 1919 hän hävisi presidentinvaalit liberaalille K.J. Ståhlbergille äänin 143 – 50.

Bolševikit puolestaan nostivat esille sen näkemyksen, että mikäli aivan Pietarin vieressä sijaitseva Suomi olisi hyökännyt Pietariin, ei mikään Venäjän hallitus saattaisi koskaan suostua itsenäisen Suomen olemassaoloon.

Tätä korosti Trotski suomalaisille suunnatussa lehtiartikkelissaan. Samalla hän lupasi säälimättömästi kostaa ”jokaiselle helsinkiläiselle porvarille erikseen” mikäli hyökkäys tapahtuisi.

Lenin arvioi hieman myöhemmin, että mikäli Suomi -tai edes jokin Baltian maa- olisi hyökännyt Pietariin, olisi se kukistunut helposti.

Hänen mielestään Suomi ei hyökännyt siksi, että siellä oli jo ymmärretty imperialististen valtojen olevan pahempia kuristajia kuin bolševistinen Venäjä, joten kyseessä oli valinta, joka ratkaistiin bolševikkien hyväksi, vaikka imperialistit kaikin tavoin yrittivät painostaa Suomea hyökkäykseen.

Sekä suomalainen että venäläinen tutkimus ovat todenneet, että Lenin oli väärässä. Englannin hallitus ei suinkaan yrittänyt painostaa Suomea hyökkäämään, vaan päinvastoin varoitti sitä sellaiseen ryhtymästä.

Englannin intresseissä oli kyllä vaikutusvaltansa kasvattaminen Itämerellä, mukaan lukien Suomen ja Baltian maiden itsenäistyminen Venäjän heikentämiseksi. Mahdollista konfliktia Suomen ja Venäjän välillä oli kuitenkin varottava siksi, että sillä saattoi olla arvaamattomat seuraukset ja se olisi voinut johtaa Suomen liittämiseen takaisin Venäjään.

Venäjän kansalaissodan voittivat bolševikit, mitä on Venäjällä myöhemmin usein pidetty katastrofina. Suomen kannalta sekä bolševikkien valtaan pääsy että heidän voittonsa kansalaissodassa olivat ilmeisesti kuitenkin loppujen lopuksi maan edun mukaisia.

Suomen kannalta Venäjän romahdus ja Saksan eteneminen itään vuonna 1918 olivat ratkaisevia tekijöitä itsenäisyyden saavuttamisen ja sen turvaamisen kannalta. Ententen voitto Saksasta auttoi Suomea vapautumaan Saksan pitkälle menevistä vaatimuksista ja valkoisten kenraalien lyöminen vuosina 1918-1919 toteutti Suomen itsenäisyyden turvaamisen suurvenäläisen imperialismin taholta uhanneelta vaaralta.

Valtiollisella tasolla Venäjän vallankumouksen ja kansalaissodan perintö oli Suomen kannalta mitä myönteisin. On hyvin vaikea kuvitella, että ilman niistä johtunutta Venäjän romahdusta olisi Suomen irtaantuminen Venäjästä ja suurvaltojen tulo sitä turvaamaan ollut mahdollinen.

Venäjän kannalta taas kyse oli sen oman imperialismin samasta vakavasta iskusta, imperiumin hajoamisesta, jonka seurauksia myös bolševistinen Venäjä sittemmin pyrki kaikin keinoin muuttamaan.

Itse kansalaissodan perintö oli kuitenkin epäilemättä niin Suomelle kuin Venäjälle kielteinen moraalisessa suhteessa.

Suomella oli ollut harvinainen onni sikäli, ettei sen ollut tarvinnut lähettää joukkoja maailmansodan rintamille, koska sen oma sotajoukko (voisko) oli hajotettu vuosisadan alun venäläitämistoimien yhteydessä, eikä sitä perustettu uudelleen. Suomalaisilla ei ollut sen jälkeen enää ollut asevelvollisuutta eivätkä he siis myöskään saaneet yleistä sotilasopetusta.

Niinpä kansalaissota keväällä 1918 oli Suomen ensimmäinen varsinainen kosketus nykyaikaisen sodan barbariaan. Se käytiin enimmäkseen amatöörivoimin.

Suomen kansalaissodan raakuus oli joka tapauksessa huomiota herättävää. Venäläiset lehdet esittivät uskomattomina pidettyjä lukuja teloitettujen määristä, jotka itse asiassa osoittautuivat oikeansuuntaisiksi.

Erityisesti rauhallisina ja järkevinä pidetyiltä suomalaisilta ei moista käytöstä osattu lainkaan odottaa, kuten venäläisten lehtien kirjoituksista ilmeni. Viipurissa toukokuussa 1918 toimeenpantu venäläisten massamurhakin tuli heti tietoon Pietarissa ja sitä selostettiin laajalti lehdissä.

Kun Venäjän kansalaissota ei tuohon aikaan vielä varsinaisesti ollut edes alkanut, olivat Suomen raakuudet sitäkin silmiinpistävämpiä.

Suomen oman historian kannalta kansalaissodan verilöylyt muodostivat ikävän perinnön, joka oli niin vaikea, ettei sitä kyetty kiihkottomasti käsittelemään tai edes objektiivisesti tutkimaan ennen kuin 1960-luvulla. [9]

Tämä huolimatta siitä, että myös entiset punaiset osallistuivat moitteettomasti Suomen puolustustaisteluun talvisodassa vuosina 1939-1940 ja paljolti myös jatkosotaan vuosina 1941-1944.

Tämä lojaalisuus valtiota kohtaan ansaitsee huomiota myös siksi, että etenkin talvisodassa Neuvostoliiton puolelta esiin nostettiin keskeiseksi teemaksi tunnus, jonka mukaan kyseessä oli vuoden 1918 vallankumouksen vieminen voittoisaan loppuun. Mannerheim esitti sodan alussa saman tulkinnan, josta kuitenkin heti luovuttiin.

Venäjän puolella kansalaissotaa oli edeltänyt ensimmäinen maailmansota, joka merkitsi ennennäkemättömän laajoja veritöitä ja raakuuksia, joiden uhreiksi joutui niin sotilaita kuin siviilejä.

Tunnus sodan välittömästä lopettamisesta oli todennäköisesti ennen vallankumousta ollut bolševikkien tärkein ja vaikuttavin tunnus ja ennen muuta juuri se sai aikaan armeijan romahtamisen.

Koska Venäjä oli keväällä 1918 tietyn aikaa kokonaan vailla toimintakykyistä armeijaa, ei myöskään merkittäviä taisteluita voitu käydä. Edes toimintakykynsä säilyttänyt tšekkoslovakialainen legioona ei missään kohdannut merkittävää vastarintaa vastustaessaan bolševikkeja.

On todettava, että kansalaissota -maailmansodan muuttaminen kansalaissodaksi- oli ollut bolševikkien nimenomainen päämäärä, jonka Lenin oli varsin hyväuskoisesti esittänyt. Hänen arvionsa mukaan ei tullut pelätä kansalaissodan ”veripuroja”, koska ne olivat mitättömiä maailmansodan ”verimerien” rinnalla.

Kävi aivan toisin. Kansalaissodan ja ns. sotakommunismin mukaisen talouspolitiikan johdosta Venäjän talous joutui katastrofaalisen romahduksen tilaan. Interventio, saarto ja huonot sadot lisäsivät tuhoa, jota täydensi vielä vuoden 1919 influessaepidemia eli espanjantauti, joka tappoi paljon myös suomalaisia vankileireillä ja niiden ulkopuolella.

Mitä tulee kansalaissodan metodeihin, ne olivat vielä maailmansotaa barbaarisempia. Kansalaissodan raakuuksia eivät rajoittaneet kansainvälisen oikeuden määräykset, eikä bolševikkivalta edes katsonut minkäänlaisten (”porvarillisten”) lakien rajoittavan sen toimintaa. Valkoisella puolella toimittiin yleensä samalla armottomuuden tasolla.

Vankeja ei Venäjän kansalaissodassa yleensä otettu, vaan kiinni saadut teloitettiin tai pakotettiin vaihtamaan puolta. Panttivankeja käytettiin bolševikkien puolella laajasti muun muassa porvarillisten upseerien eli ”sotilaallisten asiantuntijoiden” lojaalisuuden takaamiseksi.

Mikäli upseerien katsottiin pettäneen luottamuksen, ammuttiin heidän panttivangeiksi otettuja perheenjäseniään ja asiasta jopa tiedotettiin julkisesti.

Terrori oli vallankumouksellisten vanhastaan nimenomaisesti hyväksymä toimintatapa ja sitä, eli siis syyttömien teloittamista muiden pelottamiseksi, käytettiin laajasti. Muun muassa Lenin kehotti silloin tällöin ”hallitsemaan” juuri  tällä menetelmällä.

Uuden poliittisen kulttuurin -bolševistisen vallankäytön häikäilemättömyyden- syitä on yleensä etsitty kansalaissodan kokemuksista ja ne lienevätkin keskeinen tekijä asian taustalla. Niin sanotun suuren terrorin aikana vuosina 1937-1938 oli vanha traditio vielä voimissaan ja monet kansalaissodan ajan toimijat olivat yhä tärkeissä asemissa.

Toki myös valkoinen osapuoli turvautui samoihin menetelmiin ja niistä suorastaan ylpeili, kuten erinäiset muistelmat osoittavat.

Suomessa valkoisen osapuolen toimeenpanema terrori oli huomattavasti laajempaa, kuin punainen terrori. Molemmin puolin terrori usein, joskaan ei suinkaan aina, noudatti jonkinlaisia virallisia muotoja ja ammutti vankeja ”kenttäoikeuksien” tuomion perusteella. Usein terroriin syyllistyivät myös ilman mitään valtuutusta toimivat ryhmät, ulkopaikkakuntalaiset ”lentävät osastot”.

Vaikka Suomen kansalaissota ei verisyydessään juuri häviä Venäjän vastaavalle, vaan jopa voittaa sen, ainakin, mikäli otetaan huomioon sen lyhytaikaisuus, tuntuu sillä olevan eroja edelliseen nähden.

Molemmissa tapauksissa turvauduttiin terroriin eli julmuuksiin, joiden tärkeänä tarkoituksena oli myös pelottaa niitä, jotka eivät itse olleet terrorin kohteina. Bolševikkiterrori oli kuitenkin, ainakin joissakin tapauksissa, myös määrätietoista politiikkaa, johon ylhäältä käsin -esimerkiksi Leninin toimesta- suorastaan kehotettiin.

Missä määrin Suomen punaisella ja valkoisella terrorilla samoja piirteitä, on kiistanalainen kysymys. Tällaisiakin piirteitä siitä on löydetty. Voidaan ainakin tulkita asia siten, ettei valkoinen terrori toiminut valkoisen ylijohdon määräyksestä. Toisaalta se ei myöskään ryhtynyt sen johdosta rankaisutoimiin, mikä olisikin voinut vaarantaa sen auktoriteetin.

Suomen punaisille terrori ei myöskään ollut ohjelmallista toimintaa ja niin sanotut vallankumousoikeudet pyrkivät todella antamaan perusteltuja tuomioita todellisissa riita- ja rikosasioissa eivätkä edes jakaneet kuolemantuomioita.

O.V. Kuusinen pahoitteli sodan jälkeen kirjoitetussa itsekritiikissään juuri punakaartien liiallista hentomielisyyttä. Niiden olisi pitänyt ottaa oppia bolševikeista, joiden käyttäytymismalli oli selvästi häikäilemättömämpi.

Mitä tulee kansalaissodan jälkivaikutukseen, voidaan todeta, että Venäjällä syntyi todellinen kansalaissodan kultti, joka oli osa Stalinin kultin rakentamista. Tämän kultin myötä myös kansalaissodan häikäilemätön armottomuus sai siunauksensa ja siitä tuli bolševikeille esimerkillinen käyttäytymismalli.

Myös Suomessa kansalaissodan (”Vapaussodan”) kulttia rakennettiin maailmansotien välisenä aikana ja tässä työssä erityisen aktiivisia olivat äärioikeistoon luettavat ainekset, joiden vaikutusvalta Suomen politiikassa oli kuitenkin itse asiassa vähäinen eikä koskaan päässyt määräämään maan politiikkaa.

Tämä kultti ei kuitenkaan kovinkaan pitkään päässyt hallitsemaan koko kansallista diskurssia, vaikka se maailmansotien välisenä aikana ja jopa hieman sen jälkeen piti sitä hallussaan esimerkiksi kouluopetuksen ja jopa kaunokirjallisuuden tasolla. Tässä diskurssissa valkoista terroria ei kuitenkaan ylistetty, vaan se päin vastoin haluttiin kokonaan unohtaa ja kieltää ja korostettiin tavallisesti sen sijaan punaista terroria.

Poikkeaviakin näkemyksiä esitettiin, mutta ne eivät muuttaneet valtavirtaa.

Kansakunnan punaisen ja valkoisen puolen ristiriitojen korostamista alettiin kuitenkin jo 1920-luvulla ja viimeistään 1930-luvulla vastuunalaisissa piireissä pitää haitallisena. Talvisodan aikana tämä näkemys sai vahvistuksensa myös sikäli, että Helsingin valloituksen muistopäivää 16.5. lakattiin viettämästä puolustusvoimien lippujuhlapäivänä.

Vaikka valkoinen tarina Suomen itsenäistymisestä ja kansalaissodan merkityksestä sen toteutumisessa jäikin vallitsevaksi aina 1960-luvulle saakka, ei se merkinnyt sitä, että olisi samalla hyväksytty valkoinen terrori ja sen metodit. Sen sijaan tuo kysymys pidettiin niin sanotusti maton alla, mihin oli syytä myös siksi, että bolševistisen Venäjän taholta uhkaavan vaaran takia ei haluttu nostaa esille kansakuntaa repiviä tekijöitä.

Tätä näkemystä noudatti pitkälti myös vasemmisto, jolle leimautuminen Neuvosto-Venäjän ja bolševismin kannattajiksi Suomen itsenäistyessä oli enimmäkseen arkaluonteinen ja jopa häpeällinen asia, jota ei haluttu muistella.

Vuoden 1918 kansalaissodan haavat ”avattiin” toden teolla vasta, kun Väinö Linnan romaanin ”Täällä pohjantähden alla” toinen osa ilmestyi vuonna 1960. Sen jälkeen alkoi ahkera historian tutkimus, joka tuotti pian perusteellisia tutkimuksia niin punaisesta kuin valkoisesta terrorista.

Jaakko Paavolaisen kirjat ”Punainen terrori”, ”Valkoinen terrori” ja ”Vankileirit Suomessa”, avasivat aihepiirin tutkimuksen koko laajuudessaan ja olivat täysin uraauurtavia. Aikaa itse tapahtumista oli silloin kulunut jo lähes puoli vuosisataa.

Voidaan itse asiassa vain hieman liioitellen sanoa, että kaikki myöhempi aihepiirin tutkimus on ollut vain alaviitteitä Paavolaisen pioneerityöhön.

Teema on kokonaisuudessaan niin laaja, että siitä on tehty jo satoja erilaisia tutkimuksia ja niiden määrä on vain kasvanut, erityisesti merkkivuonna 2018.

Kirjojen tavaton määrä kuvastaa aihepiirin tärkeyttä kansalliselle kertomukselle ja lieneekin arvioitava, että siinä on 1960-luvulta lähtien ja vielä myöhemmin, Neuvostoliiton romahtamisen, jälkeen tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Sikäli kuin asia koskee Suomen vuoden 1918 tapahtumien kansainvälisiä ulottuvuuksia, ei mitään paradigman muutoksia ole havaittavissa. Kotimaan tapahtumien perintö koetaan yhä niin hallitsevan tärkeäksi, että asioiden kansainvälinen tausta on yleisessä tietoisuudessa jäänyt niiden varjoon.

 

 


 

[1] Yrjö Nurmio, Suomen itsenäistyminen ja Saksa, Porvoo-Helsinki 1957.

 

 

[2] Juhani Paasivirta, Ensimmäisen maailmansodan voittajat ja Suomi, Porvoo-Helsinki 1961.

 

 

[3] Tuomo Polvinen, Venäjän vallankumous ja Suomi 1917-1920 I-II, Porvoo-Helsinki 1967-1971.

 

 

[4] Eino Lyytinen, Finland in British Politics in the First World War, Helsinki 1980.

 

 

[5] Olavi Hovi, The Baltic Area in British Policy, 1918-1921, Helsinki 1980.

 

 

[6] Osmo Apunen, Suomi keisarillisen Saksan politiikassa 1914-1915. Helsinki 1968.

 

 

[7] Marjaliisa ja Seppo Hentilä, Saksalainen Suomi 1918. Helsinki 2016.

 

 

[8] Viktor Holodkovski, Suomen työväen vallankumous 1918, Moskova 1978, Viktor Holodkovskij, Suomi ja Neuvosto-Venäjä 1917-1920, Helsinki 1978, Irina Novikova, Finskaj karta v nemetskom pasjanse. Germanija i problema nezavisimosti Finljandii v gody pervoj mirovoj vojny. Sankt-Petersburg 2002.

 

 

[9] Jaakko Paavolaisen perustutkimus Poliittiset väkivaltaisuudet Suomessa 1918. I ”Punainen terrori”, Helsinki 1966 ja II ”Valkoinen terrori”, Helsinki 1967 muodostavat yhäkin tämän alan tutkimuksen perustan. Niitä täydentää saman tekijä teos Vankileirit Suomessa, Helsinki 1971 täydentää kuvaa.

Vuoden 1918 sisällissodassa rintamilla kaatui 5199 punaista ja 3414 valkoista. Terrorin uhreina ammuttiin 7370 punaista ja 1424 valkoista ja 926 ”muuta”. Vankileireillä menehtyi 13446 punaista ja vankeuden jälkiseurauksiin vielä yli 3000. Kaiken kaikkiaan ihmismenetykset olivat yli 36000henkeä eli noin yhden prosentin verran väkiluvusta.