Vuosi 2003

Vuoden 2003 tapahtumia

15.1. Minun Pietarini -kirjoituskilpailun palkintojen jako.

27.2. konsuli Matti Nieminen kertoi ajastaan Suomen Pietarin pääkonsuliviraston kulttuuri- ja lehdistöasioiden hoitajana.

Vuosikokous pidettiin 27.3. Professori Max Engman luennoi vastavalmistuneen kirjansa pohjalta aiheesta "Pietari Suomen keskuksena ja suomalaisena keskuksena".

4.4. Mariinski teatterin Tsaari Demian Helsingin Aleksanderin teatterissa. Seura oli varannut 20 lippua.

Toukokuussa seuralaisia osallistui yhteiselle Jaltan matkalle Tsehovin hengessä.

5.6. perinteinen Pyysaaren retki. Osallistujat lausuivat omia venäläisiä mielirunojaan ja söivät kalasoppaa.

23.10 pietarilainen kirjailija, tutkija ja kääntäjä Natalia Tolstaja kertoi käännöstyöstään Edith Södergranin ja J.L. Runebergin tuotannon parissa.

11.12. pikkujoulussa esiintyi maineikas pietarilainen rock- ja jazzyhtye Billy's Band.

12 - 14.12. seura teki matkan Pietariin.

Pietari 300 vuotta -kirjoituskilpailu

Opetusministeriön ylijohtaja Kalevi Kivistö jakoi 14. tammikuuta 2003 Tieteiden talossa Pietari 300 vuotta -kirjoituskilpailun palkinnot.

Palkitutu kirjoitukset ja kirjoittajat ovat seuraavat:

Yleinen sarja

I palkinto 1000 euroa
Kirje J.A.Brodskille, Timo-Pekka Veijonen

II palkinto 700 euroa
Kerjäläispojasta Pietarin suurimmaksi suutariksi, Heino Häyrinen

III palkinto, 400 euroa
Gateway-Pietari, Mikko Tawast

Koulusarjat

Pietari kymmenen tuntemaani vuotta, Niko Vähäkuopus (9 lk)

Sankarikaupunki nimeltään Leningrad, Teemu Metsäpelto (lukio)

Lisäksi päätettiin varata mahdollisuus julkaiste seuraavat kirjoitukset:

Elämää toisaalla, Pentti Stranius
Viha-rakkauskirjeitä päivänsankarille, Anna Laine
Nousevat sillat, Jouni Kokkonen
Ikuisuus haisee naftalle, Kari Tikka
Minun Pietarini, Eila Kilpelä

Kirjoituskilpailun sato julkaistiin kirjana syksyllä 2003 suomeksi ja syksyllä 2004 venäjäksi.

"Minun Pietarini on pieni suuri kirja. Se sopii mainiosti junalukemiseksi matkalla itäiseen metropoliin, josta suomalaisilla on ennakkoluulojen lisäksi vankka mielipiteensä....Veijosen Brodski-kirje tuoksuu ja maistuu niin vahvasti Pietarille, elämälle ja kirjallisuudelle etten ole aikoihin vastaavaa lukenut"

Irma Stenbäck, Helsingin Sanomat 9.9.2003