Kulttuurikaupunki Pietari 2007

Lev Lurie
Jarmo Nironen ja Felix Naroditskij seminaarissa

Kulttuurikaupunki Pietari -seminaari 2007

Pietari-seuran seminaarimatka Pietariin 22.3. - 25.3. tehiin bussilla läpi Karjalan kannaksen rantatietä ajaen. Mukana oli 22 seuran jäsentä ja ystävää. Matkanjohtajana toimi seuran puheenjohtaja Jarmo Nironen.

Menomatkalla matkanjohtaja ja matkalaiset kertoivat Kannaksen kulttuurihistoriaan liittyvistä tapahtumista. Varsin mielenkiintoinen oli fil.tri Pertti Lahermon katsaus alueen maa- ja kallioperän muodostumisesta.

Pietarissa pidettiin Kulttuurikaupunki -seminaari 23.3. Suomen Pietari-instituutin tiloissa. Seminaarista on raportti tämän sivun liitteenä.

Suomalaiseen Pietariin tutustuttiin Jarmo Nirosen opastuksella. Käyntikohteina olivat mm. Smolna, Mars-kenttä ja Pyhän Marian kirkko, joiden liittymät Suomen historiaan ja Pietarin suomalaisväestön elämään tulivat tarkkaan ja hauskasti selvitetyiksi.

Paluumatkalla käytiin mm. Raivolassa Edit Södergranin haudalla ja tutustuttiin Pietari Suuren aikaan Raivolaan istutettuun lehtikuusimetsikköön.